I dagens samhälle har paraplyer blivit en standard. Var och varannan människa äger ett paraply av något slag och de är även mycket enkla och billiga att köpa in. Priserna varierar naturligtvis på hur hög kvalitet som man vill att paraplyet ska ha, men även formen och designen har en mycket betydande roll i samband med kostnaden. Ordet kommer från början från Frankrike, där de har fått namnet parapluie.

Redan sedan en mycket lång tid tillbaka har människor använt sig av paraplyer vid regn, men även vid mycket stark sol. Forntidens egyptier, kineser, perser och assyrier använde paraplyer mycket flitigt, men under denna tid så var paraplyerna endast till för mycket högt uppsatta människor eller furstar. Det var inte för än på 1500-talet som “vanligt” folk fick möjlighet att bära paraplyer.

Trots att paraplyer är en relativt vardaglig produkt så har de blivit allt populärare med tiden. Ett mycket bra exempel på detta är sångerskan Rihannas låt som handlar om just paraplyer. Låten gjorde ett så stort intryck på många människor att till och med prinsessan Sofia och prins Carl Philip valde att gifta sig till den svenska versionen av dunderhiten! Låter handlar om att skina tillsammans då solen skiner, men även att stå bredvid varandra när allt känns regnigt och tungt och det är ju precis det som ett paraply gör, oavsett väder.

På senare tid har paraplyer även börjat används i många andra sammanhang och inte minst när det kommer till marknadsföring. Företag världen över väljer att trycka företagets logga och kontaktuppgifter på ett paraply, för att sedan dela ut detta till anställda eller kunder. Den breda ytan gör paraplyet ypperligt för stora bilder eller mycket text och dessutom blir de perfekta varumärkesspridare på stan. Eftersom nästan alla människor är i behov av ett paraply så kan man även känna sig säker på att de kommer komma till användning.